@9. Esenta INITIERII, Primele doua PECETI, din Conferintele lui R.Steiner
http://mihaiiasiromania.blogspot.roinformatii spirituale
9. Esenta Initierii. Primele doua PECETI
din Conferintele lui R.Steiner
a)....incepem prin a va descrie natura initierii in general,in a va descrie ce modificari survin in om cand devine apt sa vada el insusi in lumile spirituale, care se afla in spatele lumii accesibile.
Sarcina mea va consta in a descrie, in linii mari,natura experientelor traite in cursul initierii.
Caci numai asa, apropiindu-ne tot mai mult de natura si esenta initierii, vom reusi sa sesizam putin cate putin sensul acestui important si stravechi document religios, care este Apocalipsa.
Mai intai, este necesar sa privim cu multa atentie cele doua stari de constienta umana :
constienta de zi , din starea de veghe, care dureaza de dimineata, din momentul cand omul se trezeste, si pana seara, cand se culca, si cealalta stare de constienta, care incepe din clipa cand adormim si se termina in clipa cand ne trezim.
Am evocat adeseori prin fata sufletului nostru faptul ca fiinta umana, asa cum este in prezent, este o entitate compusa din patru elemente : din corp fizic,din corp eteric, din corp astral si din Eu.
In forma lor manifestata, aceste patru elemente apar pentru constienta clarvazatoare de asa maniera, incat corpul fizic se afla in centru, ca un fel de nucleu.
In timpul zilei, corpul fizic este impregnat de corpul eteric, care depaseste cu putin corpul fizic. In jurul capului, formand un fel de luminozitate, o usoara radiere,invaluindu-l complet.
In jos, corpul eteric capata un caracter tot mai nebulos, nedeslusit, si cu cat se ajunge mai aproape de membrele inferioare, el ia tot mai putin forma corpului fizic.
Aceste doua elemente componente ale entitatii umane sunt inconjurate la randul lor, in timpul zilei, depasindu-le complet, de o structura pe care o numim corp astral; el are o forma ovoidala, elipsoidala, si in toata tesatura este strabatuta de raze luminoase care par sa vina din afara si converg catre interior. Corpul astral este in permanenta strabatut de nenumarate figuri foarte diverse, tot felul de linii si raze, uneori un fel de fulgere, de linii spirale stranii. Toate acestea invaluie omul cu formatii luminoase dintre cele mai diferite.
Corpul astral este expresia pasiunilor,a instinctelor, a impulsurilor si a dorintelor, dar si a tuturor ideilor si reprezentarilor. Constienta clarvazatoare vede in el urma lasata de toate experientele sufletului, de toate impulsurile, de la cele mai josnice pana la cele mai nobile si elevate. Mai exista apoi, al patrulea element al entitatii umane, care s-ar putea reprezenta grafic prin raze concentrice, convergente spre un punct situat la aproximativ un centimetru in dosul fruntii. Aceasta ar fi in general reprezentarea schematica a omului in structura sa cuadrupla. In cursul acestor conferinte, vom vedea ce rol revine fiecarui element in acest ansamblu.
Asa este omul in timpul zilei, de dimineata , cand se trezeste, pana seara, cand adoarme. In acel moment, corpul fizic si cel eteric se afla in pat, iar din ele se desprinde corpul astral.
Desprinderea nu este un termen prea exact ; in realitate se formeaza un fel de ceata si, noaptea, vedem corpul astral separat de corpul fizic si de cel eteric inconjurand fiinta umana ca un fel de spirala. In acest timp, Eul, al patrulea element, dispare aproape complet dintr-o parte, pierzandu-si orice forma coerenta. Partea inferioara a corpului astral este foarte putin vizibila, iar partea superioara este de fapt ceea ce consideram ca este corpul astral desprins.
Ce trebuie sa se petreaca in om pentru a fi apt de initiere ?
Omul nu poate ajunge la initiere daca se consacra numai preocuparilor obisnuite ale vietii cotidiene. El trebuie sa se supuna unei pregatiri care consta in anumite exercitii prescrise
in toate scolile de initiere : meditatia, concentrarea, etc
Datorita importantei si semnificatiei lor, pentru aceasta pregatire, aceste exercitii au fost aceleasi in toate scolile de initiere. Ele nu difera decat foarte putin in masura in care mergand inapoi in timp, spre scolile de initiere precrestine, urmareau mai ales sa dezvolte fortele gandirii si sa le antreneze. Pe masura ce ne apropiem de era crestina, ele fiind mai ales sa dezvolte fortele de sensibilitate ale omului, fortele emotive ale sufletului, si daca ne apropiem de timpurile moderne, constatam ca in asa -numitele scoili de initiere rosocruciene se urmarea, avandu-se in vedere exigentele si nevoile actuale ale omenirii, dezvoltarea unei educatii deosebite a vointei si, deci introducerea exercitiilor speciale de vointa. Desi la inceput meditatiile sunt asemanatoare celor din alte scoli, se punea insa accent pe antrenarea speciala a fortelor de vointa, care formeaza pretutindeni baza exercitiilor in centrele rosacruciene.
Dar ce era cu totul important si se obtinea prin exercitiile practicate atat de scoala de Misterii de tip oriental , de tip egiptean sau de tip pitagorean etc,..ca si in scolile care aveau ca punct de plecare mai ales meditatii asupra Evangheliei lui IOAN , este faptul ca
actiunea lor, care in timpul starii de veghe cand se practicau nu dura mai mult de 5 sau 15 minute , se prelungea in timpul somnului asupra corpului astral cand acesta se desprindea.
La un om care practica aceste exercitii oculte incepe putin cate putin ca in timpul noptii corpul astral sa prezinte transformari din cele mai diverse.
El prezinta acum alte fenomene luminoase si in mod treptat incep sa apara conturate organele astrale despre care am vorbit. Corpul astral incepe sa fie prevazut cu o organizare interioara asemanatoare cu aceea care a dat corpului fizic ochii,urechile si celelalte organe. Dar acest antrenament nu ar duce inca la o viziune mai cuprinzatoare, mai ales acum, la omul de astazi. Desigur, daca aceste organe au fost create de mai mult timp, omul poate percepe mai multe lucruri si incepe sa ramana constient si in timpul somnului. Din obscuritatea absoluta obisnuita, incep sa se desprinda, dar in mod confuz, anumite realitati spirituale. Ceea ce se poate percepe in acest stadiu se refera mai ales la lucruri trecute si mai putin la cele prezente, si anume, el percepe minunatele imagini ale vietii vegetale. Acestea sunt primele rezultate, elementare, ale clarvederii.
Acolo unde mai inainte domnea noaptea absoluta a inconstientului, apare acum ca in vis, dar un vis real si viu, un fel de forma vegetala.
Multe din intamplarile descrise in mitologiile popoarelor vechi au fost percepute in acest mod. Cand legenda nordica povesteste ca Wotan, Wile si We au gasit un arbore pe un tarm si au facut din el un om, acesta inseamna ca o asemenea imagine a fost mai intai perceputa in acest mod.
In toate mitologiile vom putea gasi acest mod primitiv de perceptie vegetala. O descriere
de aceeasi factua este si aceea a Paradisului, mai ales cand se refera la cei doi pomi, acela al cunoasterii si acela al vietii, imaginea lor este rezultatul unei clarvederi astrale, ceea ce ne explica si faptul ca in Geneza , Paradisul si tot ce se arata la inceputul acestei povestiri biblice este infatisat ca fiind o astfel de viziune. Trebuie sa stim sa citim BIBLIA
si vom intelege cu cata profunzime si ce bogatii de sensuri cuprinde ea in descrierile pe care le face in aceasta misterioasa stare de constienta.
Felul cum se interpreteaza astazi cele spuse despre Paradis si tot ce se afla la inceputul BIBLIEI nu concorda cu ce se invata in trecut.
Atunci se spunea : Adam a cazut intr-o stare de somn adanc - si in acel somn greu, asa se spunea primilor crestini, Adam avusese o viziune retrospectiva a tuturor faptelor descrise la inceputul GENEZEI. Numai mentalizarea de astazi crede ca aceste cuvinte " Adam a cazut intr-un somn greu" se gasesc in context din pura intamplare, ca nu au nicio semnificatie.
In realitate, ele nu se afla acolo din intamplare.
Fiecare cuvant din BIBLIE are o semnificatie profunda si BIBLIA nu o poate intelege decat acela care da fiecarui cuvant adevarata sa valoare.
Acesta este primul aspect. Trebuie insa sa urmeze, in Misteriile precrestine, ceva mai semnificaiv cand dupa un timp, de fapt, un timp destul de lung, omul practicase exercitiile prescrise, cand dobandise prin aceasta, incetul cu incetul, ceea ce era necesar pentru a pune, "ordine" in sufletul sau, cand isi insusise ceea ce am putea numi azi a fi antroposofie
,atunci el era pregatit si apt pentru a fi initiat. Aceasta in initierea antica.
In ce consta initierea antica ???
continuam in art 10
domnita
9. Esenta Initierii. Primele doua PECETI
din Conferintele lui R.Steiner
a)....incepem prin a va descrie natura initierii in general,in a va descrie ce modificari survin in om cand devine apt sa vada el insusi in lumile spirituale, care se afla in spatele lumii accesibile.
Sarcina mea va consta in a descrie, in linii mari,natura experientelor traite in cursul initierii.
Caci numai asa, apropiindu-ne tot mai mult de natura si esenta initierii, vom reusi sa sesizam putin cate putin sensul acestui important si stravechi document religios, care este Apocalipsa.
Mai intai, este necesar sa privim cu multa atentie cele doua stari de constienta umana :
constienta de zi , din starea de veghe, care dureaza de dimineata, din momentul cand omul se trezeste, si pana seara, cand se culca, si cealalta stare de constienta, care incepe din clipa cand adormim si se termina in clipa cand ne trezim.
Am evocat adeseori prin fata sufletului nostru faptul ca fiinta umana, asa cum este in prezent, este o entitate compusa din patru elemente : din corp fizic,din corp eteric, din corp astral si din Eu.
In forma lor manifestata, aceste patru elemente apar pentru constienta clarvazatoare de asa maniera, incat corpul fizic se afla in centru, ca un fel de nucleu.
In timpul zilei, corpul fizic este impregnat de corpul eteric, care depaseste cu putin corpul fizic. In jurul capului, formand un fel de luminozitate, o usoara radiere,invaluindu-l complet.
In jos, corpul eteric capata un caracter tot mai nebulos, nedeslusit, si cu cat se ajunge mai aproape de membrele inferioare, el ia tot mai putin forma corpului fizic.
Aceste doua elemente componente ale entitatii umane sunt inconjurate la randul lor, in timpul zilei, depasindu-le complet, de o structura pe care o numim corp astral; el are o forma ovoidala, elipsoidala, si in toata tesatura este strabatuta de raze luminoase care par sa vina din afara si converg catre interior. Corpul astral este in permanenta strabatut de nenumarate figuri foarte diverse, tot felul de linii si raze, uneori un fel de fulgere, de linii spirale stranii. Toate acestea invaluie omul cu formatii luminoase dintre cele mai diferite.
Corpul astral este expresia pasiunilor,a instinctelor, a impulsurilor si a dorintelor, dar si a tuturor ideilor si reprezentarilor. Constienta clarvazatoare vede in el urma lasata de toate experientele sufletului, de toate impulsurile, de la cele mai josnice pana la cele mai nobile si elevate. Mai exista apoi, al patrulea element al entitatii umane, care s-ar putea reprezenta grafic prin raze concentrice, convergente spre un punct situat la aproximativ un centimetru in dosul fruntii. Aceasta ar fi in general reprezentarea schematica a omului in structura sa cuadrupla. In cursul acestor conferinte, vom vedea ce rol revine fiecarui element in acest ansamblu.
Asa este omul in timpul zilei, de dimineata , cand se trezeste, pana seara, cand adoarme. In acel moment, corpul fizic si cel eteric se afla in pat, iar din ele se desprinde corpul astral.
Desprinderea nu este un termen prea exact ; in realitate se formeaza un fel de ceata si, noaptea, vedem corpul astral separat de corpul fizic si de cel eteric inconjurand fiinta umana ca un fel de spirala. In acest timp, Eul, al patrulea element, dispare aproape complet dintr-o parte, pierzandu-si orice forma coerenta. Partea inferioara a corpului astral este foarte putin vizibila, iar partea superioara este de fapt ceea ce consideram ca este corpul astral desprins.
Ce trebuie sa se petreaca in om pentru a fi apt de initiere ?
Omul nu poate ajunge la initiere daca se consacra numai preocuparilor obisnuite ale vietii cotidiene. El trebuie sa se supuna unei pregatiri care consta in anumite exercitii prescrise
in toate scolile de initiere : meditatia, concentrarea, etc
Datorita importantei si semnificatiei lor, pentru aceasta pregatire, aceste exercitii au fost aceleasi in toate scolile de initiere. Ele nu difera decat foarte putin in masura in care mergand inapoi in timp, spre scolile de initiere precrestine, urmareau mai ales sa dezvolte fortele gandirii si sa le antreneze. Pe masura ce ne apropiem de era crestina, ele fiind mai ales sa dezvolte fortele de sensibilitate ale omului, fortele emotive ale sufletului, si daca ne apropiem de timpurile moderne, constatam ca in asa -numitele scoili de initiere rosocruciene se urmarea, avandu-se in vedere exigentele si nevoile actuale ale omenirii, dezvoltarea unei educatii deosebite a vointei si, deci introducerea exercitiilor speciale de vointa. Desi la inceput meditatiile sunt asemanatoare celor din alte scoli, se punea insa accent pe antrenarea speciala a fortelor de vointa, care formeaza pretutindeni baza exercitiilor in centrele rosacruciene.
Dar ce era cu totul important si se obtinea prin exercitiile practicate atat de scoala de Misterii de tip oriental , de tip egiptean sau de tip pitagorean etc,..ca si in scolile care aveau ca punct de plecare mai ales meditatii asupra Evangheliei lui IOAN , este faptul ca
actiunea lor, care in timpul starii de veghe cand se practicau nu dura mai mult de 5 sau 15 minute , se prelungea in timpul somnului asupra corpului astral cand acesta se desprindea.
La un om care practica aceste exercitii oculte incepe putin cate putin ca in timpul noptii corpul astral sa prezinte transformari din cele mai diverse.
El prezinta acum alte fenomene luminoase si in mod treptat incep sa apara conturate organele astrale despre care am vorbit. Corpul astral incepe sa fie prevazut cu o organizare interioara asemanatoare cu aceea care a dat corpului fizic ochii,urechile si celelalte organe. Dar acest antrenament nu ar duce inca la o viziune mai cuprinzatoare, mai ales acum, la omul de astazi. Desigur, daca aceste organe au fost create de mai mult timp, omul poate percepe mai multe lucruri si incepe sa ramana constient si in timpul somnului. Din obscuritatea absoluta obisnuita, incep sa se desprinda, dar in mod confuz, anumite realitati spirituale. Ceea ce se poate percepe in acest stadiu se refera mai ales la lucruri trecute si mai putin la cele prezente, si anume, el percepe minunatele imagini ale vietii vegetale. Acestea sunt primele rezultate, elementare, ale clarvederii.
Acolo unde mai inainte domnea noaptea absoluta a inconstientului, apare acum ca in vis, dar un vis real si viu, un fel de forma vegetala.
Multe din intamplarile descrise in mitologiile popoarelor vechi au fost percepute in acest mod. Cand legenda nordica povesteste ca Wotan, Wile si We au gasit un arbore pe un tarm si au facut din el un om, acesta inseamna ca o asemenea imagine a fost mai intai perceputa in acest mod.
In toate mitologiile vom putea gasi acest mod primitiv de perceptie vegetala. O descriere
de aceeasi factua este si aceea a Paradisului, mai ales cand se refera la cei doi pomi, acela al cunoasterii si acela al vietii, imaginea lor este rezultatul unei clarvederi astrale, ceea ce ne explica si faptul ca in Geneza , Paradisul si tot ce se arata la inceputul acestei povestiri biblice este infatisat ca fiind o astfel de viziune. Trebuie sa stim sa citim BIBLIA
si vom intelege cu cata profunzime si ce bogatii de sensuri cuprinde ea in descrierile pe care le face in aceasta misterioasa stare de constienta.
Felul cum se interpreteaza astazi cele spuse despre Paradis si tot ce se afla la inceputul BIBLIEI nu concorda cu ce se invata in trecut.
Atunci se spunea : Adam a cazut intr-o stare de somn adanc - si in acel somn greu, asa se spunea primilor crestini, Adam avusese o viziune retrospectiva a tuturor faptelor descrise la inceputul GENEZEI. Numai mentalizarea de astazi crede ca aceste cuvinte " Adam a cazut intr-un somn greu" se gasesc in context din pura intamplare, ca nu au nicio semnificatie.
In realitate, ele nu se afla acolo din intamplare.
Fiecare cuvant din BIBLIE are o semnificatie profunda si BIBLIA nu o poate intelege decat acela care da fiecarui cuvant adevarata sa valoare.
Acesta este primul aspect. Trebuie insa sa urmeze, in Misteriile precrestine, ceva mai semnificaiv cand dupa un timp, de fapt, un timp destul de lung, omul practicase exercitiile prescrise, cand dobandise prin aceasta, incetul cu incetul, ceea ce era necesar pentru a pune, "ordine" in sufletul sau, cand isi insusise ceea ce am putea numi azi a fi antroposofie
,atunci el era pregatit si apt pentru a fi initiat. Aceasta in initierea antica.
In ce consta initierea antica ???
continuam in art 10
domnita
Comentarii
Trimiteți un comentariu